PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20071223

112. Krisis Makanan Dunia Semakin Runcing


MAKANAN semakin berkurangan. Inilah hakikat yang sudah terbentang di depan mata biarpun laporan mengenainya ditenggelamkan pelbagai paparan krisis politik dan kemelut bencana alam yang berlaku saban hari.

Laporan yang berupa amaran langsung, mengaitkan perkembangan membimbangkan itu dengan pertambahan penduduk yang meningkat 3 bilion orang kepada 9.5 bilion orang dalam masa 50 tahun. Malangnya, ia tidak seimbang dengan hakikat sumber makanan yang semakin hari kian susut.

Tidak cukup dengan itu, keluasan tanah bagi setiap orang pula semakin susut iaitu daripada 0.38 hektar pada 1970 kepada 0.23 hektar pada 2000 dan cuma 0.15 hektar pada 2050.

Laporan Program Alam Sekitar PBB pula mendedahkan sumber air, daratan, tumbuhan, haiwan dan ikan semuanya semakin susut.

854 juta penduduk dunia yang kelaparan dan bilangan itu bertambah 4 juta orang, setiap tahun

Setiap hari 16,000 kanak-kanak mati kerana kelaparan - seorang setiap 5 saat. Ini disebabkan kemiskinan yang di alami mereka.

Fakta Populasi Dunia:- 6.55 billion orang.

Pada tahun 2004, kira-kira 1 billion hidup dibawah index kemiskinan, berpendapatn RM3 sehari menyebabkan mereka menghadapi kekurangan zat keperluan badan.

No comments: