PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20071225

118. Ekonomi Sarawak terus mantap

Kadar pertumbuhan ekonomi negeri dijangka meningkat daripada 5.8 peratus pada tahun 2007 kepada 6 peratus pada 2008 kerana peningkatan dan perkembangan dari segi ekonomi domestik dan pertambahan eksport. menyumbang kepada perkembangan ekonomi negeri dan disokong dengan harga komoditi yang tinggi di pasaran eksport.

Sarawak amat bertuah kerana memiliki sumber asli yang banyak termasuk minyak dan gas yang mana menyumbang kepada perkembangan ekonomi negeri dan disokong dengan harga komoditi yang tinggi di pasaran eksport.

Bagi tahun 2007, Sarawak mencatatkan lebihan dagangan RM19.8 bilion, peningkatan sebanyak RM1.2 bilion berbanding tahun 2006. Ini disokong oleh harga komoditi yang tinggi terutamanya bagi harga minyak sawit, gas dan minyak. Manakala nilai eksport dijangka meningkat kepada 4.6 peratus pada tahun 2007.

Bagi tahun 2008, pertumbuhan eksport dijangka meningkat pada kadar 3.9 peratus setelah mencatat peningkatan yang berterusan bagi tahun-tahun sebelumnya.

Jumlah pendapatan negeri bagi tahun 2007 dianggarkan sebanyak RM3,246 juta, peningkatan sebanyak RM395 juta atau 12 peratus.

Hasil sumber yang banyak tersebut datangnya daripada royalti minyak dan gas, pelaburan dan cukai jualan kerajaan.

Ekonomi Sarawak dijangka akan terus memberangsangkan setelah Koridor Tenaga Boleh Diperbaharui Sarawak (Score) dilaksanakan di kawasan tengah negeri ini.

No comments: