PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20071223

111. Pengguna telefon bimbit gelisah


Sekumpulan pakar Amerika Syarikat mendakwa ramai pengguna telefon bimbit mengalami kegelisahan atau sejenis masalah psikologi dengan menyangka telefon mereka berdering atau bergetar biarpun hakikatnya tidak.

Majoriti pengguna telefon bimbit yang kerap turut disenaraikan sebagai pesakit jantung serta masalah saraf lain.

Penghidap masalah ‘Ringxiety’ sering menjadi gelisah tidak menentu, memeriksa poket dan berulang kali melihat telefon bimbit kerana beranggapan ia berdering.

Akhbar Times of India memetik kajian saintis Universiti Alliant International di Los Angeles itu menyatakan, masalah psikologi berkenaan semakin ketara yang dikaitkan dengan penggunaan telefon bimbit secara keterlaluan sehingga mereka sukar mengawal diri dan keadaan.

Walaupun tiada sebarang kajian khusus ke atas sampel tertentu, kalangan doktor mendakwa kira-kira 25 peratus kes yang dirujuk ke klinik pakar jiwa atau psikiatrik, mendakwa mendengar nada dering atau getaran biarpun ia sebenarnya cuma imaginasi mereka semata-mata.

“Lebih kerap seseorang itu menggunakan telefon bimbit, lebih mudah bagi mereka berdepan masalah mendengar deringan telefon yang cuma imaginasi.

“Malah, bukan setakat gelisah, majoriti pengguna telefon bimbit itu juga turut mengalami masalah jantung dan saraf lainnya,” kata penyelidik Amerika berkenaan.

- Agensi 23/12/07

No comments: