PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20081124

Sukar turun harga barang lebih cepat

Harga barang keperluan tidak dapat diturunkan lebih cepat seperti harga minyak yang turun lima kali setakat ini kerana harganya dipengaruhi pelbagai faktor.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad, berkata tidak seperti harga minyak yang ditentukan pasaran dunia semata-mata, harga barang ditentukan pelbagai faktor yang berbeza.

Shahrir berkata, kementerian menjalankan pemantauan dan carta harga barang pasar raya setiap hari membabitkan semua bandar di seluruh negara.

Beliau berkata, carta harga barang itu boleh didapati di laman web kementerian bagi membolehkan orang ramai sendiri membuat perbandingan.

Katanya, tarif elektrik juga tidak mencatatkan penurunan kerana penjanaan elektrik bukan membabitkan penggunaan minyak, sebaliknya menggunakan gas asli dan arang batu.

Katanya, sebahagian besar penjana elektrik di Semenanjung menggunakan gas asli dan arang batu, manakala penjana elektrik di Sabah menggunakan diesel.

Sehubungan itu, katanya, penurunan harga minyak dunia tidak membawa kepada penurunan gas asli dan arang batu menyebabkan tarif bekalan elektrik tidak dapat dikurangkan.

No comments: