PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20081127

SPR wartakan daftar pemilih tambahan suku tahun ketiga

Daftar Pemilih Tambahan (DPT Suku Tahun Ketiga 2008) yang diperakui Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan akan diwartakan esok mengandungi senarai 30,731 pemilih, dengan 24,531 daripadanya adalah pemilih baru, manakala selebihnya terdiri daripada mereka yang memohon untuk menukar alamat.

Dengan pengesahan DPT itu, jumlah pemilih berdaftar seluruh negara setelah dicantumkan dengan Daftar Pemilih Induk 2007, DPT Suku Pertama 2008 dan DPT Suku Kedua 2008, adalah 10,992,355 orang.

SPR dalam satu kenyataan hari ini berkata, mereka yang ingin membeli DPT Suku Tahun Ketiga 2008 itu diminta supaya membuat tempahan di Ibu Pejabat SPR di Putrajaya.

Selain itu SPR juga meminta kerjasama orang ramai membantu membersihkan daftar pemilih dari senarai nama pemilih berdaftar yang meninggal dunia.

Waris-waris diminta menghantar salinan sijil kematian atau permit mengubur waris mereka yang meninggal dunia secara pos, faks atau dengan berurusan sendiri di mana-mana Pejabat Pilihan Raya Negeri atau pun ke Ibu Pejabat SPR di Putrajaya.

Pemilih juga digalakkan menyemak Daftar Pemilih Induk 2006 bagi tujuan membuat pembetulan ke atas apa-apa kesilapan pendataan seperti ejaan nama, nombor kad pengenalan, jantina, nombor rumah pemilih dan sebagainya.

Pemilih boleh membetulkan sebarang kesilapan pendataan di alamat web www.spr.gov.my atau menulis surat atau datang sendiri ke mana-mana Pejabat Pilihan Raya Negeri atau ke Ibu Pejabat SPR.

Bagi pemilih berdaftar yang bertukar alamat tempat bermastautin, mereka digalakkan membuat permohonan pertukaran alamat pusat mengundi bagi membolehkan mereka mengundi di pusat mengundi yang berdekatan kediaman masing-masing.

- Bernama

No comments: