PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20081120

'Guna kuasa beli boikot barang mahal'

KEMENTERIAN Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) tidak mempunyai kuasa untuk memaksa peniaga dan pengusaha makanan menurunkan harga mereka walaupun harga minyak sudah diturunkan empat kali.

Menterinya, Datuk Shahrir Samad, berkata ini kerana sesetengah barang bukan dalam senarai barang kawalan.

"Kita tidak dapat turunkan kecuali melalui usaha kita untuk menggerakkan mereka bagi bersama-sama menyertai kempen penurunan harga. Kempen itu pula adalah berdasarkan rasa tanggungjawab dan dilakukan sukarela.

"Jadi, pengguna perlu menggunakan kuasa beli dengan tidak membeli di premis yang menjual barangan dengan harga tinggi bagi menimbulkan kesedaran di kalangan peniaga," katanya menjawab soalan tambahan Hamim Samuri (BN-Ledang) di Dewan Rakyat, semalam.

Terdahulu ketika menjawab soalan asal Ahli Parlimen sama, beliau berkata, kementerian melantik 2,000 graduan sebagai Pegawai Pemantau Harga secara kontrak selama setahun mulai 1 Mac lalu untuk membuat pemantauan terhadap harga runcit barang keperluan pengguna setiap hari.

Katanya, Pegawai Pemantau Harga memantau lapan jenis barangan keperluan utama dan 350 jenis barang lain, terdiri daripada 127 barangan basah, 223 barangan runcit atau kering dan 20 barangan siap masak.

Beliau berkata, mereka juga mengemukakan laporan harga, analisis dan trend harga barang keperluan pada setiap minggu kepada Majlis Ekonomi Negara.

No comments: