PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20080609

Rebat tunai tidak dikurangkan walaupun harga minyak meningkat

Kerajaan tidak akan mengurangkan rebat tunai bahan api yang dijanjikan kepada pemilik kenderaan walaupun harga bahan api terus meningkat di pasaran dunia.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad, berkata rebat tunai bahan api itu diperkenalkan sebagai subsidi minyak kepada pemilik kenderaan persendiri

Subsidi RM625 diberikan kepada pemilik kenderaan sehingga 2,000cc serta trak pikap dan jip sehingga 2,500cc; dan RM150 kepada pemilik motosikal berkapasiti enjin sehingga 250cc yang memperbaharui cukai jalan dari 1 April 2008 hingga 31 Mac 2009 ekoran pengumuman kenaikan harga bahan api itu.

Berkuatkuasa tengah malam Rabu lalu, harga baru petrol ialah RM2.70 seliter iaitu kenaikan 78 sen berbanding harga sebelum ini, manakala harga diesel meningkat daripada RM1.58 kepada RM2.58 seliter.

Sementara itu merujuk kepada ramalan penganalis bahawa harga bahan api akan meningkat sehingga USD200 setong Shahrir berkata: “kerajaan masih lagi boleh mengurus subsidi minyak dalam negara walaupun harga terus naik”.

"Tetapi janganlah sampai mencecah harga yang terlalu tinggi kerana ia akan mewujudkan satu keadaan yang sangat mencabar,” katanya.

- Bernama

No comments: