PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20080526

Kerajaan kaji keledek ganti beras

KRISIS MAKANAN: Ketua Pengarah Mardi, Datuk Dr. Shukur Abdul Rahman (kanan) memberi penerangan kepada Mustapha mengenai keledek Vitato di Gong Macang, Besut.

Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani melalui Institut Pembangunan dan Penyelidikan Pertanian (Mardi) sedang mengkaji cadangan menjadikan keledek bervitamin (Vitato) sebagai makanan alternatif menggantikan beras bagi mengurangkan kebergantungan kepada makanan berasaskan beras sekali gus menangani krisis kekurangan bekalan itu.

Menterinya, Datuk Mustapa Mohamed, berkata Mardi kini dalam penyelidikan melihat penerimaannya di kalangan pengguna termasuk mengkaji sama ada ia mempunyai zat dan khasiat yang sama dengan beras.

"Jika tidak ada bezanya khasiat Vitato dengan beras dan boleh dijadikan makanan alternatif menggantikan beras, maka ia boleh digunakan kerana ketika ini harga beras yang paling murah adalah RM1.80 sekilogram (sekg) sedangkan harga sekg Vitato cuma antara 80 sen hingga RM1.00.

"Jika lebih murah, ia boleh dijadikan alternatif.. kita bukan nak ganti sepenuhnya cuma selang selikan pengambilan pada waktu pagi atau malam," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan kerja ke Projek Tanaman Keledek Vitato di Kampung Gong Machang, di sini semalam.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Rozi Mamat dan Ahli Parlimen Setiu, Datuk Mohd Jidin Shafee serta Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Jertih, Datuk Seri Idris Jusoh. Mustapa berkata, selain itu Mardi juga sedang mengkaji potensi memproses Vitato untuk dijadikan tepung bagi menggantikan penggunaan tepung gandum untuk kegunaan harian rakyat Malaysia.


Katanya, jika Vitato boleh diproses dan berupaya menggantikan penggunaan tepung gandum, ia boleh mengurangkan kebergantungan terhadap gandum yang kos mengimportnya setiap tahun untuk dijadikan tepung mencecah ratusan juta ringgit.

Terdahulu, Mustapa menyaksikan majlis menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) kontrak pemasaran di antara empat Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) dengan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) bagi memasarkan Vitato.

Katanya, kontrak pemasaran itu dapat menjamin pasaran dan hasil jualan Vitato yang dikeluarkan oleh empat PPK terbabit. Ia membabitkan PPK Pelagat dan Setiu di Terengganu dan PPK Bachok Utara serta Kandis di Kelantan.


1 comment:

Anonymous said...

Cadangan baik, jangan rakyat makan ubi, menteri menteri jadi raja makan beras yang dihasilkan petani miskin. Cakap tidak seperti buat.