PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20080508

Penstrukturan subsidi tak jejas rakyat gaji kecil

Kerajaan memberi jaminan golongan berpendapatan sederhana dan rendah akan terus mendapat manfaat apabila skim subsidi distruktur semula berikutan kenaikan harga minyak mentah yang semakin melonjak di pasaran dunia.

Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, berkata kenaikan harga minyak mentah dunia antara AS$100 hingga AS$120 setong menyebabkan tanggungan subsidi kerajaan meningkat kepada RM45 bilion tahun ini.

Daripada jumlah itu, RM18 bilion adalah bagi subsidi produk petroleum, RM7 bilion dalam bentuk pelepasan cukai dan RM20 bilion tanggungan subsidi gas Petronas.

Harga minyak melonjak ke paras tertinggi baru sebanyak AS$122.73 setong di pasaran dunia berikutan kebimbangan bekalan dan kelemahan dolar Amerika Syarikat. Harga komoditi itu berada pada paras melebihi AS$122 setong, semalam .

Walaupun beliau tidak menyatakan bila kerajaan akan melaksanakan penstrukturan semula skim subsidi itu, penganalisis menjangkakan perkara itu akan diumumkan dalam pembentangan Bajet 2009, Ogos ini.

No comments: