PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20080527

PERTAHANKAN WILAYAH

PERSEMPADANAN maritim sejak sekian lama ditetapkan berdasarkan konvensyen tradisi dengan merujuk kepada sejarah dan asal-usul persempadanan negara yang terbentuk sewaktu zaman penjajahan.

Justeru apabila wujudnya tuntutan ber- tindih ke atas sesebuah pulau yang menjadi tanda aras kepada persempadanan maritim antarabangsa, fakta sejarah akan menjadi rujukan utama dalam menentukan kedaulatannya ke atas sesebuah negara.

Menguatkan tuntutan sesebuah negara seperti yang berlaku dalam kes Batu Putih, apabila ia diuruskan oleh Singapura termasuk membina rumah api dan menjalankan aktiviti yang menunjukkan kehadiran negara berkenaan di pulau ter- sebut.

Dalam pertimbangan seperti itu, jarak pulau yang dituntut tidak lagi menjadi faktor utama biarpun dalam ukuran pemetaan, pulau berkenaan lebih dekat dengan negara yang dinafikan kedaulatannya berbanding negara yang diberikan hak.

Merentasi zaman, setiap negara ketika ini bagaimanapun perlu menetapkan sempadan maritim secara terperinci mengikut lunas-lunas yang termaktub di bawah undang-undang laut antarabangsa (UNCLOS III) atau juga disebut Konvensyen Undang-Undang Laut (KUUL) 1982.
Dalam mematuhi lunas-lunas berhubung persempadanan maritim negara itu, Malaysia ketika ini telah pun menggariskan lokasi titik-titik pangkal negara di bawah Akta Garis Pangkal Zon Maritim 2006 yang akan diwartakan tidak lama lagi.

Ia mengguna pendekatan prinsip garis pangkal lurus (straight base line) seperti yang termaktub di bawah KUUL sekali gus membolehkannya diterima pakai di peringkat antarabangsa.

Garis Pangkal dan Titik Pangkal itu kemudiannya perlu dideposit kepada Per- tubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) selewat-lewatnya pada tahun hadapan bagi membolehkan negara melebarkan wilayah perairan berlandaskan lokasi titik pangkal yang dikenal pasti oleh Pusat Hidrografi Negara (PHN) dan Jabatan Pemetaan (JUPEM).

Bagaimanapun bagi bahagian perairan selatan semenanjung berikutan keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) menyerahkan Batu Putih kepada Singapura, kedudukan garis pangkal yang terbentuk di bawah zon maritim negara di kawasan itu adalah bersifat separuh (partial submittion) dan pembahagian sempadan akan ditentukan oleh jawatankuasa teknikal kedua-dua negara.

Dengan kewujudan akta itu nanti, ia membolehkan negara luar melihat dengan jelas di mana kedudukan wilayah perairan negara seterusnya mengelak pertikaian mengenai persempadanan maritim antarabangsa atau pertindihan tuntutan pulau-pulau tertentu pada masa depan.

Pertindihan sedia ada di Laut China Selatan dan Laut Sulawesi bagaimanapun dijangka berterusan meskipun dengan adanya akta ini, memandangkan isu berkenaan telah timbul lebih awal berdasarkan wilayah maritim negara berdasarkan peta lama.

Sejauh mana perubahan terhadap pe- ta lama dengan wujudnya Akta Garis Pangkal Zon Maritim 2006 itu nanti juga menjadi isu yang bakal mengundang rundingan lanjut khususnya dengan negara jiran.

Melihat kepada situasi negara ketika ini, Dekan Fakulti Sains Pentadbiran & Pengajian Polisi, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Madya Dr. Nasrudin Mohammed berkata, Malaysia sebenarnya agak ketinggalan dalam isu persempadanan maritim.

Malah, tuntutan-tuntutan bertindih ke atas kedaulatan pulau yang sebelum ini dirasakan milik Malaysia juga adalah satu prosedur yang baru dan asing buat negara.

Justeru ujar beliau, apabila perkara itu dibangkitkan seperti yang berlaku dalam kes tuntutan Batu Putih, negara ter- paksa mendepaninya dengan situasi yang agak kelam kabut kerana kurangnya pe- ngetahuan dan pemahaman mengenai perkara tersebut.

MembanterasKes tuntutan pulau atau lebih tepat kedaulatan persempadanan maritim bermula apabila berlakunya serangan lanun secara berterusan ke atas nelayan dan kapal perdagangan yang melalui perairan Selat Melaka.

Ancaman maritim itu menimbulkan pertikaian di kalangan negara di rantau ini berhubung negara manakah yang se- harusnya memastikan keselamatan perairan tersebut seterusnya membanteras aktiviti lanun.

Ia kemudiannya membawa kepada tindakan negara-negara tertentu membina rumah api di pulau itu dan tanpa sebarang bantahan dari mana-mana negara, aktiviti di pulau tersebut dipertingkatkan.

"Justeru apabila wujud tuntutan bertindih berhubung kedaulatan pulau itu seperti yang berlaku dalam kes Batu Putih, perundangan pastinya memihak kepada negara yang menunjukkan kehadiran dan mengesahkan kedudukan mereka di pulau berkenaan sejak sekian lama," katanya.

Menurut Nasrudin, disebabkan pertindihan tuntutan pulau melibatkan persempadanan dan kedaulatan negara, ia memberikan impak yang cukup besar dan melibatkan soal masa depan, lebih- lebih lagi dalam percaturan politik antarabangsa.

Untuk itu jelasnya, kerajaan perlu merangka satu tindakan menyeluruh dengan segera berhubung persempadanan maritim bagi memastikan kes kehilangan kedaulatan Batu Putih tidak berulang dalam kes tuntutan bertindih lain yang sedang dihadapi ketika ini.

Dalam menetapkan persempadanan maritim negara pula seperti yang dijelaskan oleh Lt. Jeneral (B), Datuk Seri Zaini Mohd. Said, selain perlu berlandaskan kepada persetujuan undang-undang maritim antarabangsa, ia juga seharusnya mengambil kira undang-undang negara selain mendapat persetujuan bersama daripada negara jiran.

Namun dalam situasi ketika ini tambah bekas Panglima Medan Tentera Darat itu, tidak ada penetapan sempadan maritim yang dipersetujui oleh dua buah negara bersempadan menyebabkan ia ditentukan secara unilateral atau hanya sebelah pihak sahaja.

"Justeru, pihak maritim dan jabatan laut perlu menandakan sempadan perairan negara sebagai panduan kepada nelayan supaya tidak memasuki kawasan yang di tetapkan bagi mengelak se- barang kejadian yang tidak diingini," je- lasnya.

Merujuk kepada situasi di Pulau Pisang, Zaini berkata, kerajaan perlu berunding dengan Singapura untuk mengambil alih pengurusan rumah api yang dibangunkan oleh negara berkenaan sejak sekian lama.

Meskipun kedudukan Pulau Pisang itu terletak di wilayah maritim negara, namun apa yang dibimbangkan ia bakal mencetuskan satu lagi tuntutan bertindih dengan Singapura pada masa depan.

Mengambil pengajaran daripada apa yang berlaku dalam kehilangan kedaulatan ke atas Batu Putih, kerajaan ujar beliau, perlu bertindak segera membangunkan pulau itu sekali gus mempertahankan kedaulatan wilayah yang merupakan hak negara.

No comments: