PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20080520

Pak Lah tak akan tunduk desakan Dr M

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menegaskan beliau tidak akan tunduk terhadap tekanan Tun Dr Mahathir Mohamad supaya beliau melepaskan jawatan dalam parti dan kerajaan.

Perdana Menteri berkata, beliau akan terus memimpin negara serta Umno kerana masih banyak kerja yang perlu dilakukannya.

"Kenapa saya nak letak jawatan, saya ada kerja nak dibuat, akan teruskan tugas," katanya pada sidang media selepas merasmikan inisiatif Koridor Raya Multimedia (MSC) Sarawak di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) di sini, semalam.

Abdullah berkata demikian ketika mengulas tindakan Dr Mahathir keluar daripada Umno dan mengajak ahli parti itu menyertainya sebagai protes terhadap kepemimpinan parti sekarang.

Presiden Umno itu berkata, beliau akan terus bersama Umno dan berharap semua ahli turut berbuat begitu.

"Saya sebagai ahli Umno dari dulu sampai sekarang, tak pernah keluar Umno dan akan teruskan perjuangan Umno," katanya.

Ditanya reaksi pertamanya apabila mengetahui Dr Mahathir mengumumkan keluar daripada Umno, Abdullah berkata: "Saya terkejut dengar Tun Dr Mahathir letak jawatan, tak mahu jadi ahli Umno lagi dah. Bila saya fikir itu, saya ingat tentu dia sudah fikir habis-habis.

Dr Mahathir kata bila dia nak buat sesuatu perkara, dia tidak kisah, apa orang nak kata pada dia, dia buat."

Ditanya kemungkinan ramai ahli Umno akan keluar parti termasuk Ahli Parlimen Umno, Perdana Menteri: "Saya tak tahu apa ahli Umno akan buat. Saya nak yakin bahawa ahli Umno tidak akan meninggalkan Umno."

Abdullah bagaimanapun mengakui kemungkinan ada yang menyertai Dr Mahathir, tetapi berkata, ahli Umno akan faham.

"Orang yang sayangkan Umno, akan terus bersama, kalau nak tinggalkan dan hancurkan Umno... itu pilihan mereka," katanya.

Perdana Menteri berkata, jika ahli parti mahu terus melihat Umno bertambah kuat, maka tidak ada alasan bagi mereka untuk meninggalkan Umno.

"Saya percaya ahli Umno sayang kepada parti dan terus berjuang dan sama-sama dalam parti untuk teruskan perjuangan kita bersama. Jadi mereka tidak akan keluar dari Umno, saya percaya begitu.

"Adakah kita mahu tinggalkan Umno. Kalau kita benar-benar ahli Umno, maka kita mesti bersama Umno, kalau tak mahu bersama Umno, tak ada lagi perjuangan Umno," katanya.

Tanpa menolak kemungkinan kedudukan beliau juga akan terjejas dengan tindakan Dr Mahathir itu, Abdullah berkata, apa yang lebih penting majoriti ahli Umno mahu supaya beliau terus berada dalam Umno dan berjuang bersama-sama.

"Saya harap ahli Umno akan taat setia. Apa jadi jika kita tidak tak ada parti. Umno hari ini yang banyak berjasa kepada bangsa, negara dan rakyat semua kaum di Malaysia.

"Kita mahu parti kita terus meneruskan perjuangan dan saya percaya semua ini bergantung kepada kita. Majoriti ahli Umno, hari ini sayang kepada Umno dan beri kekuatan kepada kita untuk teruskan perjuangan," katanya.

Perdana Menteri berkata, tindakan Dr Mahathir keluar daripada Umno tentu akan dibangkitkan pada mesyuarat Majlis Tertinggi parti akan datang, tetapi beliau yakin ia tidak akan melemahkan parti.

No comments: