PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20080509

Harga minyak hampiri AS$124 setong

Harga minyak mentah dunia terus melonjak hari ini menghampiri paras AS$124 (RM398.04) setong berikutan momentum harga pasaran menaik yang menidakkan peningkatan bekalan minyak mentah dan gasolin di Amerika Syarikat (AS).
Kenaikan itu turut didorong oleh kelemahan dolar AS berbanding euro sejak pertengahan tahun lepas dengan para pelabur melihat tekanan terhadap inflasi.
Momentum pasaran yang menggalakkan menyebabkan para pelabur mengabaikan permintaan tinggi minyak mentah dan gasolin.
Para penganalisis menyifatkan peningkatan minyak yang berterusan daripada pertambahan pembelian yang mendadak menyebabkan harga melonjak lebih daripada AS$120 setong (RM385.20) pada awal minggu ini.
Harga minyak mentah dilihat tidak menurun selepas inventori mingguan AS melaporkan bahawa pasaran akan mengalami peningkatan lagi.
Sementara itu, harga minyak mentah berkualiti tinggi Light Sweet jatuh 28 cent (90 sen) kepada AS$122.25 (RM392.42) setong semasa didagangkan pada New York Mercantile Exchange di Singapura, tengah hari ini.

Kontrak hadapan mencatatkan rekod apabila naik pada paras AS$123.53 (RM396.53) setong dan terus meningkat pada paras AS$123.93 (RM397.82) setong.

Kenaikan harga minyak berlaku berikutan dilema bekalan minyak mentah dan gasolin dan kekhuatiran permintaan tinggi serta kekurangan simpanan bagi bahan bakar itu.

Jabatan Tenaga di AS mengesahkan bahawa kekurangan inventori minyak termasuk diesel dan minyak yang digunakan untuk tujuan pemanasan yang mendadak manakala permintaan gasolin telah meningkat pada minggu lalu.

Terdapat bukti bahawa para pelabur melakukan pembelian semata-mata untuk mengikut momentumpasaran manakala nilai dolar AS yang kukuh tidak memberi sebarang impak terhadap urusniaga.

- AP

No comments: