PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20071113

6. SEJARAH MALAYSIA

Pengaruh Hindu-Buddha

Lokasi Tanah Melayu yang strategik di persimpangan antara Timur dan Barat, telah menarik minat ramai pengembara dari seluruh pelosok dunia. Bukti sejarah menunjukkan Tamadun Purba seperti batu bersurat yang dijumpai di Lembah Bujang dan Lembah Merbok di Negeri Kedah menandakan sejarah silam wujudnya kerajaan-kerajaan Negara Kota di Tanah Melayu bermula sejak awal kurun Masihi, yang mempunyai pengaruh Hindu-Buddha dari Negara India dan China.

Kesultanan Melayu Melaka (1400-1511)

Pada abad ke-14, pedagang-pedagang Islam dari Timur Tengah dan India belayar ke Tanah Melayu dan telah memperkenalkan Agama Islam kepada penduduk tempatan. Penerimaan Agama Islam oleh Sultan Melaka telah memudahkan Islam tersebar kepada hampir seluruh masyarakat Melayu di seluruh negara. Pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka juga telah mewujudkan hubungan perdagangan dengan negeri China.

Penjajahan Portugis (1511-1641)

Pada tahun 1511, Melaka diserang Portugis kerana perdagangan rempah ratusnya dan telah mengakibatkan kejatuhan pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka. Penjajahan diperkenalkan Portugis menyebabkan juga kemasukan agama Kristian Katolik kepada penduduk tempatan.

Penjajahan Belanda (1641-1824)

Kuasa terhadap pemerintahan Melaka telah bertukar kepada orang-orang Belanda pada tahun 1641. Persaingan dan perebutan British-Belanda ke atas perluasan kuasa dan tanah jajahan di Asia menyebabkan kedua-dua kuasa ini menandatangani Perjanjian Inggeris-Belanda (Perjanjian London) pada tahun 1824 dan Melaka menjadi wilayah penguasaan British secara rasmi.

Penjajahan Inggeris (1824-1942)

Pihak Inggeris pula telah datang pada penhujung abad ke-18, ketika bermulanya Revolusi Eropah. melaka telah menubuhkan tanah Jajahan bagi negeri-negeri Semenanjung yang dikenali sebagai Negeri-negeri Selat, Negeri-negeri Tanah Melayu Bersekutu dan Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu serta mencampuri urusan pentadbiran Negeri-negeri Melayu yang dahulunya merdeka. Sementara itu, pada waktu yang sama, pihak Inggeris juga mempunyai pengaruh ke atas Sabah dan Sarawak. Sabah menjadi negri di bawah perlindungan British North Borneo Chartered Company, manakala, keluarga Brooke memerintah Sarawak sebagai White Rajah bermakna Raja Putih.

Penjajahan Jepun (1942-1945)

Pada tahun 1941, Jepun telah memerintah Malaya selama kira-kira tiga tahun sebelum mereka menyerah kalah kepada Tentera Bersekutu selepas pengeboman Hiroshima dan Nagasaki.

Parti Komunis Malaya (PKM)
Parti Komunis Malaya (PKM) melalui Bintang Tiga (berfahaman komunis) cuba menguasai Tanah Melayu selepas tentera Jepun berundur dari Tanah Melayu pada 15 Ogos 1945.

Penjajahan Semula Inggeris (19450-1957)

Pada bulan September 1945, British kembali semula ke Tanah Melayu sebaik sahaja Perang Dunia Ke-II dan berusaha mengawal keadaan dengan memerangi Kumpulan Berideologi komunis.

Darurat (17 Jun 1948-31 Julai 1960)
darurat merujuk kepada suatu situasi huru-hara di Tanah Melayu yang dicetuskan oleh PKM. darurat telah diisytiharkan pada 17 Jun 1948 dan tamat pada 31 Julai 1960. British berjaya memperkenalkan Rancangan Briggs dan Rancangan Templer serta PKM diharamkan pada 23 Julai 1948. Semua rancangan tersebut adalah untuk melumpuhkan aktiviti ganas PKM dan memulihkan semula keadaan di Tanah Melayu.

Perjuangan Menuntut Kemerdekaan

Pada awal tahun 1956, satu persidangan telah diadakan di London untuk membincangkan Kemerdekaan Malaya. Antara lain telah dipersetujui untuk melantik Suruhanjaya Perlembagaan bagi merangka satu Perlembagaan untuk pemerintahn sendiri sepenuhnya dan kemerdekaan dalam Komanwel tidak lewat daripada bulan Ogos, 1957.

Perisytiharan Kemerdekaan

Pada tanggal 31 Ogos 1957, Malaysia telah ditubuhkan dengan kemasukan Sabah, Sarawak dan Singapura. Walau bagaimanapun, Singapura telah menarik diri dari menyertai Persektuan pada 7 Ogos 1965 untuk menjadi sebuah kerajaan yang merdeka.

Negara Malaysia

Malaysia terdiri dari 13 buah negeri dan 1 kerajaan Persekutuan (Wilayah Persekutuan). 9 dari negeri-negeri di Semenanjung Malaysia adalah dibawah pemerintahan Raja-Raja Melayu (Sultan). Pemerintahan Raja Berpelembagaan diketuai oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong yang dilantik di antara sembilan orang Raja-Raja Melayu mengikut susunan setiap lima tahun. Malaysia mengamalkan Sistem Demokrasi Berparlimen yang diselenggarakan oleh Jemaah Menteri diketuai oleh Perdana Menteri. Pilihan Raya Umum diadakan setiap lima tahun sekali. Parti yang memerintah sekarang, Parti Barisan Nasional merupakan parti campuran terdiri dari berberapa parti politik yang mewakili berbagai kumpulan etnik.

No comments: