PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20100302

Semua CCTV diselaras bagi bendung jenayah jalanan

1 Mac - Semua sistem kamera litar tertutup (CCTV) awam di negara ini akan diselaraskan bagi tujuan membendung jenayah jalanan.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussien (gambar) berkata, bagi tujuan itu, beliau akan mengadakan pertemuan dengan semua kementerian dan pihak berkuasa tempatan (PBT) yang berkaitan pada Jumaat ini.

"Kita mempunyai ribuan CCTV tetapi penggunaannya sehingga kini gagal diselaraskan dan ia merupakan satu kerugian.

"Bagi Kementerian Pengangkutan dan PBT seperti Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), CCTV milik mereka hanya ditumpukan kepada lalu lintas dan inilah yang mahu kita optimum dan selaraskan penggunaannya,'' kata beliau.

Hishammuddin berkata demikian ketika ditemu bual dalam rancangan Di Luar Lingkungan Bersama Sayed Munawar yang disiarkan secara langsung di TV1, di sini malam ini.

Hadir sama selaku ahli panel ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu).

Menurut Hishammuddin, langkah menyelaras semua CCTV itu akan membantu pihak polis mengesan dan memburu penjenayah jalanan terutamanya peragut.

Dalam pada itu beliau memberitahu, mulai esok, Kementerian Dalam Negeri akan melancarkan kempen mengurangkan jenayah secara agresif terutamanya di kawasan-kawasan yang mencatatkan indeks jenayah yang tinggi.

"Saya sendiri akan turun padang mulai esok dan tumpuan kami ialah di Petaling Jaya dan Klang serta di Ipoh, Perak dan Negeri Sembilan sebelum diperluaskan ke negeri-negeri lain,'' jelasnya.

Kata beliau, melalui usaha agresif itu, pihaknya yakin sasaran bagi mengurangkan kadar jenayah sebanyak 20 peratus menjelang hujung tahun ini mampu dicapai.

Sementara itu, Idris Jala memberitahu, pemandu yang bertanggungjawab memantau prestasi pencapaian Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi semua kementerian yakin usaha menangani jenayah jalanan akan dapat dikurangkan secara berperingkat-peringkat dalam masa tiga tahun dari sekarang.

Beliau berkata, keyakinan itu timbul memandangkan sehingga kini, 13 peratus jenayah jalanan terutamanya di kawasan panas berjaya dikurangkan dalam tempoh kurang setahun.

No comments: