PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20100525

SARAWAK : RM3.25 bilion untuk bekalan elektrik, air luar bandar

KUCHING 24 Mei - Sarawak menerima peruntukan RM3.25 bilion bagi pelaksanaan projek Bekalan Elektrik Luar Bandar (BELB) dan Bekalan Air Luar Bandar (BALB) di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber II Sarawak, Datuk Seri Awang Tengah Ali Hasan berkata, daripada jumlah itu, RM1.75 bilion diperuntukkan kepada BELB manakala RM1.5 bilion lagi bagi projek BALB.

Beliau berkata, bagi projek BELB, sasaran kerajaan ialah untuk meningkatkan liputan bekalan elektrik di kawasan luar bandar daripada 64 peratus pada masa ini kepada 95 peratus menjelang 2012.

Menurutnya, ini bermakna kira-kira 78,000 buah rumah tambahan akan dapat dibekalkan dengan bekalan elektrik penghujung tahun 2012.

''Untuk projek BELB setakat ini, sebanyak RM250 juta diperuntukkan untuk beberapa projek Skim Bekalan Elektrik Luar Bandar (RES) yang dijangka siap pada awal 2011 dengan melibatkan 12,500 rumah di seluruh negeri.

''Kerajaan turut memperuntukkan RM165 juta untuk projek RES di kawasan Kuching, Samarahan, Sri Aman, Betong dan Sarikei yang melibatkan 5,200 rumah," katanya ketika menyampaikan ucapan penggulungan pada Sidang Dewan Undangan Negeri Sarawak di sini hari ini.

Dalam pada itu, Awang Tengah berkata, bagi program BALB pula, sebanyak 321 projek akan dilaksanakan dan daripada jumlah tersebut, 154 telah pun diluluskan pada tahun ini termasuk 89 projek dalam peringkat tender dan reka bentuk.

Menurutnya, kerajaan menyasarkan untuk mencapai sasaran 90 peratus liputan bekalan air bersih menjelang tahun 2012.

''Dengan adanya peruntukan tersebut, kerajaan menjangkakan sejumlah 89,074 rumah akan mendapat kemudahan bekalan air bersih," ujarnya.

Sementara itu, Awang Tengah memberitahu, untuk mengatasi masalah jalur lebar dengan kadar penembusan jalur lebar pada tahap 21.2 peratus kepada 39 peratus, Kerajaan Persekutuan telah mengumumkan beberapa inisiatif kepada Sarawak baru-baru ini.

Menurut beliau, inisiatif tersebut termasuk penubuhan 33 Pusat Mini Jalur Lebar dan Pusat Maklumat Rakyat di setiap daerah, pengagihan 60,000 komputer riba kepada golongan kurang berkemampuan, penubuhan Pusat Jalur Lebar Komuniti dan membangunkan 257 menara telekomunikasi di bawah projek TIME 3.

No comments: