PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20090911

Sarawak: Bangkai, ramuan langkau (samsu)

Ragi, beras serta gula dikukus tiga hari, hasilkan minuman keras lebih 'power'

Bangkai biawak, ular, kucing atau anjing yang direbus bersama daun lalang.

Itulah rahsia ramuan untuk membuat ‘langkau’ sejenis arak buatan tempatan yang agak murah di Sarawak dan proses pembuatannya hampir sama dengan samsu haram yang terkenal di India.

Lima ramuan rahsia itu adalah antara pelbagai resipi tambahan yang digunakan oleh pembuat ‘langkau’ untuk menghasilkan minuman keras itu supaya ia lebih ‘power’.

Ramuan utama lain ialah ‘ragi’ sejenis adunan tepung beras yang dimasak dan dicampur dengan lengkuas, halia, bunga cengkih dan kayu manis. Turut digunakan ialah beras, air dan gula.

Seorang bekas pembuat ‘langkau’ yang sudahpun tidak terbabit dalam aktiviti berkenaan sejak lima tahun lalu berkata, pembuat minuman keras itu mencampurkan pelbagai ramuan rahsia untuk menjadikannya lebih 'power'.

Beliau yang hanya mahu dikenali sebagai Martin, 59, berkata, kejayaan pembuat ‘langkau’ bergantung kepada ‘umph’ (ketinggian paras alkohol) yang ada pada minuman berkenaan.

"Pembeli sebenarnya tidak akan tahu apa ramuan rahsia yang kita gunakan untuk menjadikannya lebih power.

“Apa yang penting bagi pembeli ialah tahap kekuatan minuman itu. Lebih kuat lebih baik,” katanya ketika membuat pendedahan itu kepada Berita Harian.

Martin seorang daripada pembuat langkau agak popular di kalangan penduduk di utara Sarawak ketika zamannya berkata, selain bangkai haiwan ramuan lain yang turut digunakan bagi menjadikan minuman itu lebih ‘umph’ ialah mencampurkannya dengan pelbagai jenis pil.

Tanpa menyatakan pil yang dimaksudkan itu, beliau berkata, banyak resepi rahsia dan pendekatan berbeza digunakan pembuat minuman keras itu untuk melariskan jualan mereka.

Katanya, empat komponen utama diperlukan membuat minuman keras itu iaitu ragi, beras, gula dan air.

Ragi dijual secara terbuka dengan harga RM12 sekilogram dan bahan sama turut digunakan membuat ‘tuak’ sejenis lagi minuman keras popular di kalangan masyarakat Dayak di Sarawak dan kerap dihidangkan ketika perayaan seperti Gawai Dayak dan perayaan lain.

Proses membuat langkau katanya, mengambil masa seminggu.

Bagi menghasilkan 10 liter ‘langkau’ mereka memerlukan lima kilogram beras, tujuh kilogram ragi dan lima kilogram gula.

“Adunan ragi, beras dan gula dicampurkan, kemudian dikukus dalam bekas khas berterusan sekurang-kurangnya tiga hari.

“Ketika proses memasak, pembuat langkau akan memasukkan ramuan rahsia mengikut kehendak masing-masing supaya ia lebih 'power'. Biasanya tiada siapa tahu ramuan rahsia ini.

"Proses membuat 'langkau' dilakukan secara bersembunyi,” katanya sambil menambah air ‘langkau’ terhasil daripada air sulingan yang menitis perlahan daripada paip kecil dibuat khas daripada tangki utamanya.

Titisan awal daripada proses sulingan itu, katanya, adalah paling berkualiti dan mendapat permintaan tinggi.

Beliau yang tidak menafikan minuman ini memudaratkan kesihatan berkata, air sulingan pertama boleh dijual dengan harga sekitar RM10 hingga RM15 seliter.

“Harganya tidak tetap. Lain daerah, lain pula harganya,” katanya dan menambah minuman itu akan diisi dalam bekas air mineral untuk memudahkan ia dijual.

Seorang pakar perubatan di Miri berkata, masalah ketagihan ‘langkau’ di Sarawak bukan perkara baru.

“Apa yang membimbangkan kita tidak tahu ramuan rahsia yang digunakan pembuat minuman keras berkenaan. Jika mereka gunakan bangkai haiwan termasuk ular pasti kesannya terhadap kesihatan lebih serius, berbanding penggunaan kaedah tradisional.

“Bisa ular tidak mudah hilang begitu saja walaupun dimasak pada suhu panas. Ia pasti memudaratkan kesihatan untuk jangka panjang termasuk mengakibatkan kanser,” katanya.

Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Alfred Jabu Numpang, ketika menghadiri majlis perkahwinan di Kampung Lusut Jaya, dekat sini, baru-baru ini turut merasa bimbang terhadap budaya minum arak termasuk ‘langkau’ di kalangan masyarakat Dayak sekarang.

18 comments:

Unknown said...

Sy org sarawak..rase nye langkau n tuak..d perbuat dari campuran ragi..air beras dan gula yg d tapai slama berminggu minggu..tak pernah dgr pun pasal biawak,kuching or apa2 bangkai yg lain..silap fakta boleh menjadi fintah.

Anonymous said...

Butuh apai nuan mayuh penemu nguna bangkai jelu enggau daun sengapa. Anang meh interview urang te benung mabuk. Mapap meh

Unknown said...

Sy org sarawak..rase nye langkau n tuak..d perbuat dari campuran ragi..air beras dan gula yg d tapai slama berminggu minggu..tak pernah dgr pun pasal biawak,kuching or apa2 bangkai yg lain..silap fakta boleh menjadi fintah.

_SARAWAK JIWA RAGAKU_ said...

ini blog babi mana pula ni? terang - terang menghina dan membuat fitnah?

Anonymous said...

Sengapa utai sebut ucak tu laban baru udah nyium bau langkau alu hing..

Mr.Popo said...

Fakta ini merupakan Fakta yg tidak benar! Entah dari mana orang ni dapat cerita saya pun tak tahu. Biasanya langkau atau tuak di perbuat dari air bersih yg telah di masak dan ragi. Tak pernah dengar orang buat guna bangkai. Entah apa benda yg orang ni merepek saya pun tak tahu. Ni buat Fakta ke saja2 buat fitnah. Alahaii...kot2 dia pergi interview orang yg tengah mabuk.

Unknown said...

dari saya umur 5 tahun minum langkau sampai umur 30an sekarang tk pernah lagi dengar org buat langkau dari bangkai binatang..kalau nak buruk2 kan masyarakat dayak pun agak2 lah....engko ni mabuk air ketum campur tahi lembu malaya ker?

Anonymous said...

This blog is so inaccurate and misleading. Pls go fuck yourself.

Unknown said...

😆😂😂😂

Unknown said...

Bagus pendedahan ini. Sesetengah mrk yg gemar minuman keras tak suka rencana ini kerana mrk lebih sayangkan tekak dari nyawa sendiri.

Anonymous said...

Belik2 penemu..empai kala aku udh idup dunya meda org ngaga langkau campur dadah atau bangkai binatang..paloi empu statment..!

Unknown said...

Silap dia cerita tu bos ku.. sebenarnya sesudah proses samsu tu selasai baru di campurnya itu hempedu ular dan hempedu binatang yang lain lain, untuk sebagai ubat. Saya bukan peminum samsu tapi pengamal ubat kampung yang terbukti, juga bukan penjual ubat kampung , pakai sendiri dan buat tolong ornag yang minta tolong.

Anonymous said...

Org malaya ni keja dia suka memfitnah. Tp kalau dtg sabah sarawak mereka lh hero maksiat minum arak pegi pub pegi langgan mak2 ayam. Kalau x caye dtglh tengok..

Anonymous said...

Walaupun Iban minum Langkau tapi kes ROGOL anak sendiri adalah bangsa mu.

Anonymous said...

Blogger bodoh.. kat US orang panggil langkau moonshine. Cuba check mcm mana org buat langkau@mooshine. Babi punya blogger macam katak bawah tempurung..

Kent charles said...

Kumbai d ginseng China langkau nya ko ea.. Meda langkau ke arak,alu ka disemak baka menua China din.. seagi langkau digaga iban tulen, langkau nda nda akan tercemar,Ang aja pihak yang nda bertanggung jawab,ngira untung aja alu dicampur seperti,..

Zen said...

Itu lah tu.... biadap betul kan buat fitnah mcm tu... Betul2 menghina budaya org..

Anonymous said...

Betol²