PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20100120

Merokok - Penguatkuasaan lemah





Seorang lelaki sedang menghisap rokok tanpa menghiraukan tanda larangan di sebuah pusat perubatan di Kuala Lumpur


SEKURANG-KURANGNYA 20 kawasan telah diwartakan sebagai tempat larangan merokok di negara ini tetapi para perokok seolah-olah mendapat ‘kebebasan’ melanggar peraturan itu.

Tinjauan sehari Unit Khas Utusan Malaysia mendapati, di beberapa kawasan hospital dan pusat perubatan masih kelihatan petugas dan orang awam menghisap rokok.

Kegagalan pelbagai kempen kerajaan termasuk Klinik Berhenti Merokok dikaitkan dengan ‘kedegilan’ atau kurangnya kesedaran para perokok terhadap bahaya menghisap rokok.

Lebih baik jika perokok ini berhenti dan menabung wang itu untuk menunaikan fardu haji kerana ia merupakan satu kewajipan bagi umat Islam


Warta segera rokok haram di semua negeri

MERUJUK artikel ruangan rencana Utusan Malaysia 19 Januari 2010, sememangnya sudah sampai ke tahap di mana memujuk dan merayu bagi memberhentikan tabiat merokok tidak lagi berkesan.

Bahkan ia dilihat sebagai suatu pembaziran sumber tatkala berhadapan dengan mereka yang kalis nasihat ini. Sekarang sudah tiba ketikanya segala penguatkuasaan yang diwartakan dikotakan dengan perbuatan denda dan hukuman.

‘Perokok Malaysia tidak makan nasihat’ serta artikel-artikel lain seumpamanya yang pernah diterbitkan di merata-rata media. Saya menyokong penuh sikap dan pandangan yang diutarakan oleh mufti dan ulama serata dunia, yang menunjukkan kesepakatan telah wujud dalam memperjuangkan isu ini. Bukan hanya para petugas sektor kesihatan yang bermati-matian mengelakkan para pesakitnya mati akibat merokok, sekurang-kurangnya suara daripada agensi lain telah membuktikan semangat 1Malaysia harus diguna pakai dalam kesepakatan kita memerangi tabiat buruk ini.

Malah pewartaan di semua negeri perlu dilakukan dengan kadar segera bagi mengelak lebih banyak pembaziran wang bukan sahaja wang perokok, bahkan wang kerajaan dalam bajet yang terhad dewasa ini.

Wang kerajaan banyak dibazirkan bukan sahaja dalam konteks membuat promosi kesihatan dan program pendidikan, bahkan kos- kos perubatan akibat penyakit yang berkait rapat dengan rokok juga bukanlah satu jumlah yang sedikit.

Bermula daripada kanser yang pelbagai seperti kanser paru-paru, peti suara, mulut, tekak dan namakanlah apa sahaja sehinggalah kepada masalah kerosakan paru-paru akibat iritasi bahan berbahaya dalam rokok sudah cukup untuk memberikan kos rawatan yang nilainya amatlah banyak bagi seseorang pesakit.

Jika didarabkan dengan jumlah pesakit yang menderita penyakit akibat rokok di Malaysia ini, angkanya begitu mudah mencecah berbilion ringgit.

Selagi ia tidak diwartakan maka selagi itulah mereka akan berselindung di sebalik bayang makruh yang entah dari mana asal-usul hukumnya ini. Kenapa kita masih ingin menggunakan pandangan yang tidak ‘updated’ sedangkan dalam hal-hal yang lain, semuanya mahu ‘up-to-date’?

Sekarang, pakar-pakar perubatan sepakat berdasarkan hasil kajian dalam jurnal berimpak tinggi, ulama muktabar seluruh dunia termasuklah para mufti di Malaysia juga telah memutuskannya dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa, Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam Malaysia (MKBHEAI) Kali ke-37 pada 1995 bahawa tabiat merokok adalah haram menurut pandangan Islam. Jadi, apakah lagi yang ditunggu.

Namun sehingga hari ini, hanya dua negeri sahaja yang mewartakannya. Lupakanlah dahulu soal penguatkuasaan, hendak mewartakannya pun memakan masa hampir 15 tahun.

Penangguhan pewartaan ini atas apa juga alasan akan memberikan imej buruk kepada semua termasuklah agama, bangsa dan negara Malaysia.

Di Israel sekalipun, jumlah perokok berumur lebih 18 tahun hanya 27 peratus ( petikan artikel ‘Israel bans smoking from almost all public places’, British Medical Journal 2001). Di negara itu, peruntukan undang-undang antimerokok telah dilaksanakan dengan begitu intensif sehinggakan pada tahun 2008, kajian menunjukkan hasil jualan produk rokok mencatatkan kejatuhan dan trend ini diramalkan akan semakin berterusan dengan langkah-langkah susulan dan penguatkuasaan yang akan dilaksanakan dari semasa ke semasa. Tidak malukah kita?

No comments: