PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA

PANDU CERMAT, SAYANGKAN NYAWA
INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG

INGAT ORANG YANG TERSAYANG
PASTIKAN ANDA DAN SEMUA PENUMPANG MENGGUNAKAN TALI PINGGANG KELEDAR

20100224

Penguasaan wanita tidak membimbangkan

SIBU 23 Feb.2010 - Penguasaan wanita dalam perkhidmatan awam bukan sesuatu yang membimbangkan kerana yang lebih penting adalah memenuhi jangkaan kerajaan dalam memberi khidmat terbaik untuk rakyat, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata, kemasukan pelajar baru ke universiti juga menunjukkan jumlah wanita lebih ramai dan oleh itu tidak menghairankan jika mereka mendominasi perkhidmatan pegawai tadbir dan diplomatik (PTD) dalam jangka waktu terdekat.

''Soal jantina tidak penting, yang penting sekali kemampuan perkhidmatan awam untuk melaksanakan dan memenuhi jangkaan serta keperluan rakyat," katanya pada sidang akhbar di akhir lawatan dua hari ke Sarawak hari ini.

Sebelum itu, beliau dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor menghadiri majlis makan tengah hari sempena Tahun Baru Cina 2010 bersama masyarakat Tionghua Sibu di sini.

Turut hadir, Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud; Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal; Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri George Chan Hong Nam dan Tan Sri Alfred Jabu Numpang.

Najib diminta mengulas kenyataan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) yang meluahkan kebimbangan berikutan penguasaan penjawat wanita dalam perkhidmatan awam.

Sementara itu mengulas cadangan kerajaan Pusat untuk membantu memindahkan kubur 22 anggota tentera berasal dari Sarawak yang disemadikan di Semenanjung, Najib berkata, ia sedang menunggu persetujuan keluarga terlibat.

''Saya tidak tahu apa peraturannya, sama ada kita perlu mendapat arahan mahkamah dan keluarga yang berkenaan, bagaimanapun kita akan buat selepas ini," jelas Perdana Menteri.

Menurut beliau, kerajaan negeri telah bersetuju menyediakan satu tapak manakala peraturan persemadian sedang dicari.

Ketika berucap pada program Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Panjang Ugap Seribu di Nanga Tada, Kanowit, 80 kilometer dari sini, beliau berkata, kerajaan Pusat sedia membawa pulang jenazah mereka yang merupakan tentera Iban yang berani menentang komunis.

Kecekapan wanita laksana tugas jadi kriteria utama

Rata-rata kakitangan kerajaan berpendapat peningkatan jumlah golongan wanita dalam sektor awam bukan menjadi satu masalah yang perlu dibimbangi.

Sebaliknya bagi mereka, kecekapan dan keupayaan menjalankan tugas adalah kriteria utama yang perlu dititik beratkan pada seseorang pekerja tanpa mengira lelaki atau perempuan.

Tinjauan Utusan Malaysia hari ini mendapati perkara tersebut merupakan faktor penting untuk menilai tahap prestasi seseorang pekerja sama ada di sektor awam mahupun swasta.

Seorang kakitangan awam, Muhaizatul Akmar, 29, berkata, hasil kerja yang diberikan oleh seseorang kakitangan awam perlu berkualiti selain dapat melaksanakan tugas dengan sempurna.

''Ini kerana lelaki dan perempuan, masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan dan ia suatu perkara yang tidak boleh dipertikaikan.

''Apa yang penting kita perlu fokus dan komited kepada tugas yang telah diberikan dan menjalankannya dengan penuh tanggungjawab," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Ahmad Shah Mohd. Zin semalam yang melahirkan kebimbangan terhadap penguasaan golongan wanita dalam perkhidmatan awam yang semakin meningkat.

Beliau dipetik sebagai berkata, trend sekarang menunjukkan lebih ramai wanita dilantik memegang jawatan membuat keputusan dan bakal mempunyai implikasi jangka panjang untuk kemajuan dan pertumbuhan negara.

Muzammil Ishak, 25, turut mengakui tentang 'kebanjiran' kakitangan wanita dalam sektor awam terutamanya di peringkat jawatan tinggi.

Katanya, keadaan itu adalah disebabkan keupayaan dan kebolehan kaum hawa untuk melepasi sistem merit bagi jawatan tersebut berbanding kaum lelaki.

''Keadaan itu sedikit sebanyak menyebabkan berlakunya ketidakseimbangan kepada jumlah kakitangan awam.

''Justeru, sesuatu perlu dilakukan bagi mengelakkan berlaku nisbah perbezaan yang serius antara lelaki dan wanita pada masa hadapan," katanya.

Sementara itu, Dzulkifli Junid, 33, pula berkata, jumlah kakitangan awam di kalangan wanita lebih ramai terutama bagi jawatan profesional disebabkan pencapaian akademik mereka.

Katanya, keadaan tersebut sedikit sebanyak memberikan kesan kepada persekitaran perkhidmatan awam khususnya kerana wanita yang mendominasi kepimpinan peringkat tertinggi dan bukannya lelaki.

''Tetapi kita tidak boleh menyalahkan wanita kerana jumlah mereka juga yang paling banyak menguasai penempatan di institusi pengajian tinggi di seluruh negara berbanding lelaki," katanya.

Norhayati Ahmad, 35, pula berkata, keadaan sektor awam sekarang ternyata berbeza apabila kaum wanita sudah berupaya melakukan pelbagai tugas yang dahulunya dikuasai oleh kaum lelaki sahaja.

''Tempat saya bekerja sekarang pun dipenuhi wanita dan kami menjalankan tugas pentadbiran.

''Kami sebagai kakitangan awam wanita juga akan melakukan tugas di luar pejabat apabila diperlukan disebabkan tiada pekerja lelaki," katanya.

Golongan lelaki mesti berusaha meningkatkan ilmu

MUNCUL semula isu membabitkan wanita menguasai pelbagai bidang pekerjaan di negara kita. Isu ini sekejap timbul sekejap hilang. Ia muncul semula selepas statistik atau kajian terbaharu dibuat mengenainya.

Semua pihak memahami bahawa dalam sesetengah bidang terutamanya perguruan, jumlah tenaga pengajar wanita lebih ramai, malah melebihi dua pertiga. Masalah disiplin di sekolah dikatakan berpunca daripada ramai tenaga pengajar wanita berbanding lelaki.

Walaupun ada yang menafikan tetapi setidak-tidaknya rasa gerun pelajar terhadap guru wanita lebih rendah berbanding guru lelaki. Apabila pekerja sektor awam dan swasta dikuasai oleh wanita, ada pihak mencadangkan tindakan menambah guru lelaki turut dilakukan.

Soalnya sekarang, minat belajar dan jumlah penuntut di sekolah mahupun institusi pengajian tinggi di seluruh negara dikuasai oleh pelajar wanita. Merekalah yang rajin belajar dan ada kesedaran pentingnya ilmu.

Soalnya juga, ke mana perginya golongan lelaki? Oleh sebab malas membaca, maka ramai pelajar lelaki tidak mahu belajar tinggi terutama jika ia melibatkan soal kena banyak membaca, kena buat tesis dan sebagainya.

Di institusi pendidikan yang berteraskan kemahiran pun, sudah mula terdapat ramai pelajar wanita. Mereka juga sudah belajar tentang komputer sehinggalah cara-cara hendak membaiki komputer, mereka menguasainya.

Kita percaya, lama-kelamaan dalam kursus buat rumah dan bina bangunan pun, akan ada lebih banyak pelajar wanita. Tidak cukup dengan pegawai-pegawai pertanian, golongan wanita juga sudah ada yang mengusahakan kolam ikan, kolam udang dan sebagainya.

Oleh itu, golongan lelaki mesti merebut peluang yang ada di hadapan mereka untuk bersaing dengan wanita. Tidak perlulah mereka membuang banyak masa dengan tidur, melepak, merempit, dadah dan sebagainya yang tidak membawa apa-apa keuntungan.

Jika mereka amalkan perkara itu secara berterusan, kita percaya golongan wanita akan membolot semua jenis pekerjaan termasuk bidang pekerjaan yang memang dikuasai oleh lelaki. Kita tidak boleh menolak golongan wanita jika mereka ada keupayaan, ada ilmu, kemahiran dan layak memegang sesuatu jawatan, apatah lagi jika tidak ada calon lelaki yang sesuai dan layak bagi mengisi kekosongan jawatan yang ditawarkan.

Sekarang, peluang untuk menuntut ilmu cukup luas. Di samping universiti, banyak kolej dibuka dan kursus-kursus yang ditawarkan sesuai dengan pasaran kerja negara.

Tempat-tempat itulah yang perlu diisi oleh lelaki, bukannya memenuhi katil-katil hospital dalam keadaan kaki dan tangan berbalut kerana terlibat dalam kemalangan atau merempit, atau memenuhi pusat-pusat serenti atau penjara kerana pelbagai kesalahan dadah dan jenayah.

Kesedaran sangat penting bagi golongan lelaki untuk menentukan arah dan masa depan mereka. Walaupun kita tidak menafikan hak wanita untuk sama-sama belajar dan bekerja dalam pelbagai bidang, tetapi kita bimbang sistem sosial berubah jika ramai wanita memegang jawatan tinggi dalam sektor-sektor tertentu.

Malah, di dalam kehidupan berumah tangga, akan ada masalah yang bakal timbul iaitu soal rasa rendah diri lelaki terhadap isterinya, apatah lagi jika pendapatan isteri lebih tinggi.

No comments: